Fredag og lørdag blev første afdeling af MASCOT DTC kørt på Ring Knutstorp i Sverige, og da kørerne ankom til banen fredag morgen, blev de modtaget med sol og blå himmel.

Løbsformatet blev kørt efter det svenske V8 Thunder reglement, hvor fredag bestod af en træning og en tidtagning, mens heat 1 og 2 blev kørt lørdag.

I tidtagningen satte Kasper H. Jensen den bedste tid, stærkt forfulgt af Ronnie Bremer fra MB Racing, som trods en god tid oplevede problemer med bilen og kørte derfor i pit.

Michael Markussen blev treer, mens den helt store positive overraskelse, var svenske Filip Sandstrøm fra FDM Talent Team. Han kørte den fjerde bedste tid ind og havde i det hele taget en flot weekend på den svenske hjemmebane.

Intens lørdag på Knutstorp

Mens de øvrige MASCOT DTC-kørere kunne gå tidligt hjem efter en veloverstået tidtagning, var stemningen anderledes hos MB Racing. Bilen var forinden løbet blevet istandsat med en nyrenoveret motor, men det viste sig, at den havde en fejl, og teamet måtte derfor bruge aftenen på at skifte motor. Det lykkedes, men da bilen blev startet lørdag morgen, viste det sig, at den nye motor også var defekt.

Det så sort ud for Ronnie Bremer og MB Racing, men med en stærk indsats fra teamet og en hjælpende hånd fra konkurrenternes mekanikere, blev en ny motor monteret på en time og fyrre minutter, og Ronnie Bremer nåede akkurat til start fra pitten, mens de andre kørere var ude på første prøveomgang. Oven i ulykkerne gjorde en fejl fra banefolkene, at han først blev lukket ud efter safety car, men til trods for det kørte han feltet op og sluttede på en flot sjette plads.

Massive Motorsport/Stark Racing var flot repræsenteret i front, hvor Kasper H. Jensen tog førstepladsen, mens Max Klinkby-Silver tog tredjepladsen. Andenpladsen gik til Michael Markussen, som for alvor viste muskler i heatet.

Kasper H. Jensen gjorde rent bord

Andet heat startede kørerne igen efter resultaterne fra tidtagningen. Det gav Kasper H. Jensen pole position, efterfulgt af Ronnie Bremer og Michael Markussen.

Starten blev dog præget af et stort crash, hvor Max Klinkby-Silver trak det korteste strå og måtte udgå, da han uden skyld blev klemt mellem en stillestående bil foran og et helt felt, som kom bagfra.

Grundet crashet var der en længere periode med safety car, og løbet blev derefter afkortet til ti minutter. Da Michael Markussen var berørt af crashet startede han bagest, og de forankørende biler var dermed Kasper H. Jensen, Ronnie Bremer og Casper Pilgaard, hvilket også endte med at blive slutstillingen.

Dermed gjorde Kasper H. Jensen rent bord og tog ud over bedste tidtagning både heat et og to. Ronnie Bremers comeback var præget af uheld, men til trods for det opnåede han og teamet bag MB Racing et imponerende resultat.

Fra FDM Talent Team viste både Filip Sandstrøm og Casper Pilgaard, at de kan køre med i toppen, mens Rune Staudt grundet problemer med bilen ikke fik anledning til for alvor at vise sit talent.

Næste afdeling af MASCOT DTC køres til Classic Race Aarhus den 18.-19. maj.