Da MASCOT Danish Thundersport Championship genopstod i 2012, sket det med amerikanske bilmodeller. Først kom Chevrolet Camaroen. Så Ford Mustangen og senest Dodges Challenger-model.

Men fra næste sæson kommer der også et europæisk look over DTC-feltet. Og det bliver endda med danske virksomheder bag!

Såvel en række gadebiler samt et strippet DTC-chassis bliver scannet som en del af udviklingsarbejdet henimod de nye 2017-karrosserier (foto: Davince Developments)

I 2017 bliver en række af bilerne i feltet udstyret med karrosserier, der er som snydt ud af næsen på en række high-end sportscoupeer fra de førende europæiske fabrikanter. Hvilke sportscoupeer, der bliver tale om, er endnu ikke fastlagt, men arbejdet med at udvikle skabelonen – rent bogstaveligt talt – er blevet lagt i hænderne på Billund-virksomheden Davinci.

”Vi starter med at få et helt normalt eksemplar ind af en gadebil, som er under overvejelse til at et fremtidigt DTC-karrosseri,” fortæller Ole Lykke Jensen, der er adm. direktør for Davinci Development. ”Så foretagers der en 3D-scanning af gadebilen. Bagefter foretages en ny 3D-scanning. Denne gang af en af de eksisterende DTC-racere, hvor karrosseri og vinduer er fjernet, så den fremstår som en rørramme, men stadig med motor, gearkasse, hjulophæng og deslige.”

”Næste skridt i processen bliver at få de to ting til at passe sammen. Og det er 3D-scanningen af gadebilen, vi arbejder med, så det i sidste ende kommer til at passe på rørrammen.”

Hug en hæl og klip en tå, sagde man i gamle dage. Det udtryk gælder stadig. Men det går ikke så voldsomt for sig som i det gamle eventyr om Askepot.

”3D-scanningen af gadebilen bliver en skabelon, som vi på computeren rykker og trækker i, og måske også klemmer, så det visuelt kommer til at passe, selv om f.eks. akselafstanden på de to køretøjer i udgangspunktet ikke er 100 procent identiske,” siger Ole Lykke Jensen. ”Når vi har de basale ting på plads, går vi i gang med nogle af de ting, der skal gøre karrosseriet til en rigtig racerbil ved at udforme spoiler og eventuelt lidt større skærme.”

Davinci Development er et rådgivende ingeniørfirma, der blev grundlagt i 2000 og har i dag 75 ansatte. Man bistår sine kunder med at udvikle produkter indenfor f.eks. plast-, metal- og medico-branchen. Og så har man tidligere stået bag en racerbil i fuld skala.

”Michelin var interesseret i at få Team Essex’ vinderbil fra Le Mans i 2009 i sin udstilling i Clermont-Ferrand,” husker Ole Lykke Jensen. ”Bilen var blevet solgt, men så gik vi i gang med at scanne en 1:43-model. Alle de små nuancer, der er på sådan en model, bliver fordoblet 43 gange, men dem rettede vi op, da vi skabte dataene til 3D-modellen, som senere blev fræset ud i hårdt kunsttræ, inden den blev finpudset og monteret med folie og sendt til Frankrig.”

Ligesom med Le Mans-raceren kommer Davinci Development ikke til at stå for produktionen af karrosserierne. Det sørger en underleverandør for, mens det er High Class Racing (se side 14), som står for at sælge delene videre til de teams i DTC, som ønsker et europæisk look på deres racerbiler.

Men Davinci Developments indsats stopper ikke her.

”I DTC er det vigtigt, at konkurrencen er jævnbyrdig,” siger Ole Lykke Jensen. ”Derfor vil vi senere i år også scanne en af bilerne fra 2016 som reference. Den vil indgå i processen, hvor vi vil lave såkaldte CFD-simuleringer af både det bestående karrosseri og de nye karrosserier, så vi sikrer, at de har den samme Cw-værdi og ens downforce.”

Udover to nye europæiske karrosserier kommer 2017-udgaven af MASCOT Danish Thundersport Championship også til at bestå af nye designs af Ford Mustang og Chevrolet Camaro.